نظام صنفی رایانه ای چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

۶ اسفند ۱۳۹۹

احتمالا تا به امروز بارها با عبارت نظام صنفی برخورد کرده‌اید، اما بسیاری از افراد از مفهوم دقیق آن بی‌خبراند. در تعریفی مختصر آمده است که منظور از نظام صنفی، قواعد و مقررات مربوط به سازمان می‌باشد که در آن وظایف، اختیارات، حدود و حقوق افراد و واحدهای صنفی مشخص می‌شود. در این مطلب قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم که نظام صنفی رایانه ای چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نظام صنفی رایانه ای

نظام صنفی رایانه ای چیست؟

در آغاز این مطلب، لازم دانستیم در ابتدا نظام صنفی رایانه‌ای را تعریف کنیم. منظور از این عبارت، قواعد و مقررات وضع شده‌ای است که به منظور ساماندهی، ایجاد تشکیلات، تعیین وظایف و منظم کردن فعالیت‌های تجاری رایانه‌ای مجاز، پدید آمده‌اند. لازم به ذکر است که این قوانین در جهت حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار وضع می‌شود و تحت نظارت شورای عالی انفورماتیک کشور قرار می‌گیرد. به این مواردی که شرح داده شد، نظام صنفی رایانه‌ای می‌گویند.

تاریخچه نظام صنفی رایانه ای

همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد، نظام صنفی رایانه‌ای مجموعه‌ای از قواعد و مقررات وضع شده با اهداف مختلف است. این قوانین در یک سازمان مشخص، تحت نظارت قرار می‌گیرند که به آن، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌گویند. این مجموعه در تیرماه سال 1384 بر اساس قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزار، فعالیت خود را آغاز کرد. این سازمان به عنوان بزرگ‌ترین تشکل مردم نهاد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخته شده است. این مرکز با تلاش‌های بسیار دست اندرکاران ICT کشور و با اهداف مختلف پدید آمد. خوب است بدانید که سازمان نظام صنفی رایانه ای، از سال 1373 به عنوان انجمن شرکت انفورماتیک فعالیت داشته و توانست فعالیت خود را در سال 84 گسترش دهد.

پس از برگزاری اولین انتخابات در سال 84، این سازمان فعالیت خود را دراستان‌های تهران، اردبیل، اصفهان، کرمان، یزد، فارس، خراسان رضوی، همدان، قزوین و… آغاز کرد. البته در برخی استان‌ها این سازمان هنوز به وجود نیامده و در شرف تاسیس هستند. این دسته از استان‌ها عبارتند از:

  • خوزستان
  • خراسان جنوبی
  • ایلام و…

سازمان صنفی رایانه ای چه شاخه‌هایی دارد؟

از آنجایی که امور رایانه‌ای بسیار گسترده است، مسئولین مربوطه به منظور اداره بهتر کارها، آن‌ها را به شاخه‌های مختلف تقسیم کرده‌اند که هر کدام از آن‌ها شامل مباحث مشخصی می‌شوند. این شاخه‌ها عبارتند از:

شاخه شرکت‌ها

در این شاخه، مسئولین به امور مربوط به شرکت‌هایی که فعالیت‌های کامپیوتری انجام می‌دهند، رسیدگی می‌کنند. فعالیت‌هایی که این شاخه بر آن‌ها نظارت دارد، عبارتند از:

  • نظارت
  • طراحی
  • تولید
  • نصب و راه اندازی
  • توسعه و پشتیبانی
  • آموزش سیستم‌های نرم افزار و سخت افزار
  • شبکه‌های اطلاع رسانی

این شاخه با همکاری افراد حقوقی صنف که براساس قانون تجارت ایجاد شده‌اند، شکل گرفته است.

شاخه فروشگاه‌ها

در این شاخه بر فعالیت‌های فروشگاه‌های کامپیوتری نظارت می‌شود. این فعالیت‌ها عبارتند از:

  • عرضه محصولات سخت افزاری، نرم افزاری و حامل‌های حاوی اطلاعات که قطعات مصرف شده در آن نیازی به پشتیبانی ندارند.
  • عرضه محصولات کامپیوتری که پشتیبانی فنی آن توسط شرکت‌هایی که در قسمت قبل توضیح دادیم، ارائه می‌شود.

این شاخه با شراکت افراد حقیقی که پروانه کسب دارند، تشکیل می‌شود. خوب است بدانید که عضویت اعضای حقیقی در نظام صنفی رایانه‌ای، اختیارات قانونی اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی را سلب نمی‌کند.

شاخه مشاوران

فعالیت‌هایی که در زمینه مشاوره و نظارت بر امور رایانه‌ای صورت می‌گیرد، تحت نظارت شاخه مشاوران هستند. مشاوران این شاخه، از میان اعضا انتخاب می‌شوند.

 

نظام صنفی رایانه ای چه کاری انجام می‌دهد و هدف از تشکیل آن چیست؟

همانطور که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم، سازمان صنفی رایانه‌ای وظیفه نظارت بر عملکرد شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی را دارد که در زمینه امور کامپیوتری فعالیت می‌کنند. نظارت بر عملکرد مراکز مذکور با اهداف زیر انجام می‌شود:

  • حفظ جایگاه تنظیم کنندگی مناسبات بخش‌های خصوصی و دولتی در زمینه فناوری اطلاعات
  • دفاع از حقوق و حیثیت آحاد صنف
  • مشارکت در تصمیم سازی برای حوزه امور کامپیوتری و اشاعه آن به سطح‌های بالاتر
  • انتقال بازخورد لازم از محیط اجرا به سطوح سیاست گذار و برنامه ریز

امروزه این سازمان در 25 استان کشور در حال فعالیت مستمر است. بیش از 10 هزار شرکت، فروشگاه و مشاور حقیقی در حوزه رایانه، تحت نظارت سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کار می‌کنند که همگی آن‌ها دارای پروانه عضویت از این تشکل می‌باشند.

عضوگیری نظام صنفی رایانه ای چگونه است؟

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، در استان‌های زیادی در سطح کشور، شاهد فعالیت سازمان نظام صنفی یارانه‌ای هستیم. این سازمان‌های استانی به منظور عضوگیری، مجمعی را برگزار کرده و بدین وسیله اقدام به انتخاب هیئت مدیره‌ای متشکل از 6 تا 25 نفر می‌کنند. تعداد دقیق این هیئت مدیره بستگی به ظرفیت استان موردنظر دارد. پس از اینکه این سازمان در استان‌های سراسر کشور شکل گرفت، انتخابات شورای مرکزی صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، به وسیله انتخاب مستقیم رئیس جمهور مشخص می‌شود.

بررسی ارکان نظام صنفی رایانه ای

همه ما می‌دانیم که هر سازمانی متشکل از ارکان مشخصی است. در واقع این ارکان هستند که به سازمان‌ها هویت می‌بخشند. در این بخش توضیح می‌دهیم که ارکان نظام صنفی رایانه ای چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

نظام صنفی رایانه‌ای استان‌ها

هر سازمانی که در این حوزه در سطح استانی فعالیت می‌کند، هیئت مدیره مشخصی دارد. اعضای داوطلب این هیئت، توسط اعضای هر شاخه، برای دوره سه ساله انتخاب می‌شوند. هیئت مدیره انتخاب شده، یک نفر را به عنوان رئیس انتخاب کرده و پس از آن اقدام به انتخاب یک یا دو نفر به عنوان نائب رئیس می‌کنند.

هیئت عمومی

هیئت عمومی این سازمان، از بین تمامی اعضای هیئت مدیره‌های استان‌ها انتخاب شده و در سطح کشوری تشکیل می‌شود. علاوه بر این دو مورد، سایر ارکان اصلی سازمان صنفی رایانه‌‌ای، به اختصار عبارتند از:

  • شورای مرکزی
  • شورای انتظامی کل
  • بازرس
  • رئیس سازمان

جمع بندی

در مطلبی که پیش رو دارید، سعی بر آن داشتیم تا پاسخ سوال (نظام صنفی رایانه ای چیست و چه کاری انجام می‌دهد)، را شرح دهیم. به صورت کلی نظام صنفی رایانه‌ای مجموعه‌ای از قواعد و مقررات است که با هدف ساماندهی، ایجاد تشکیلات، تعیین وظایف و… به وجود آمده است. به دلیل گسترده بودن فعالیت‌های مربوط به رایانه، این سازمان به سه شاخه شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و مشاورین تقسیم شده است که در این مقاله به طور کامل به توضیح هر یک از آن‌ها پرداختیم. برای مشاهده سایت نظام صنفی رایانه ای اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دورهای طراحی زندگی

    برنامه تلنت‌می

    برنامه ای برای طراحی زندگی شغلی

  • کسب و کار اینترنتی

    کسب و کار اینترنتی

    اجرا، پیاده سازی و کسب درآمد

  • استارتاپ، کارآفرینی

    استارتاپ، کارآفرینی

    راه اندازی، شکل دهی، سرمایه گذاری

  • مشاوره،  منتورینگ

    مشاوره، منتورینگ

    استارتاپ، کسب و کار دیجیتال، HR